بیمه خودرو اجاره ای چیست و چگونه کار می کند؟

بیمه خودرو اجاره ای چیست و چگونه کار می کند؟ بیمه ای که به خودروی اجاره ای تعلق می پذیرد، بیمه شخص ثالث است. این بیمه نامه شخص ثالث، تمامی خسارت هایی که ممکن است به شخص زیان دیده وارد گردد را، جبران می کند. خواه این خسارت ها مالی باشند و یا خواه این خسارت ها جانی باشند.

هنگام اجاره خودرو، بیمه نامه ها چه خدماتی ارائه می نمایند؟

بسیاری از افراد هستند که در طول زندگی خود، تمایل زیادی به اجاره خودروهای لوکس و گران قیمت دارند؛ اما قیمت بالا و نجومی این خودروها، آن ها را از این کار، منصرف می گرداند. مسلما یکی از ترس های بزرگی که شما را رها نمی کند، ترس از آسیب رساندن به چنین ماشین هایی است. این ترس، از ناتوانی در جبران خسارت های وارده به ماشین اجاره ای گران قیمت است.

بدیهی است که شرکت هایی که چنین ماشین هایی را اجاره می دهند، خود از این موضوع به خوبی آگاه هستند و ترس مردم را به خوبی می شناسند. پس با این حساب، آن ها به دنبال تصادف مشتریان خود و دریافت خسارت از آن ها نیستند. چنین شرکت هایی هم به دنبال رفع و رجوع چنین مشکلاتی هستند و نمی خواهند شاهد زیان و خسران مالی مشتریان خود باشند. هرچه این خسارت های مالی بیش تر باشد، رفته رفته از میزان اجاره چنین خودروهای لوکسی کم می شود و این شرکت ها، مشتریان خود را از دست می دهند و کسب و کار آن ها کساد می گردد. بنابراین این شرکت ها ماشین های اجاره ای خود را، بیمه خواهند کرد تا در مقابل حوادث احتمالی، بیمه و تضمین باشند.

معرفی خودروی اجاره ای

خودروی اجاره ای، وسیله ی نقلیه ای است که شرکت اجاره دهنده، بستری را برای افراد مختلف فراهم می آورد تا این افراد بتوانند این وسایل نقلیه را، اجاره نمایند و در مسافت های طولانی و یا کوتاه، از آن استفاده نمایند. شرکت اجاره دهنده، در قبال اجاره خودروی مذکور، مبلغی به عنوان هزینه از افراد اجاره کننده خودرو، دریافت می نماید که در واقع همان ودیعه نقدی است. مدت زمان اجاره خودرو، بین طرفین معلوم می گردد و پس از اتمام زمان تعیین شده، فرد مذکور باید خودرو را به شرکت تحویل دهد. کسی که خودرویی را اجاره می نماید، در مقابل استهلاک ماشین و یا فرسودگی آن، هیچ مسئولیتی بر عهده ندارد و فقط موظف است که هزینه ای روزانه و یا هزینه ای کیلومتری بپردازد. فقط در صورت آسیب دیدگی و سرقت خودرو، اجاره کنند آن خودرو، موظف است که پرداخت خسارت نماید. البته این نکته هم حائز اهمیت است که کسانی که خودروی خود را اجاره می دهند، موظف هستند که ماشین شخصی خود را بیمه نمایند تا در صورت بروز حادثه و آسیب به ماشین، تمام خسارت و یا حتی بخشی از این خسارت، توسط بیمه جبران گردد.

انواع مختلف بیمه خودروهای اجاره ای

سعی شرکت های بیمه ای، همواره بر این بوده است که خدمات متنوعی را به ماشین های اجاره ای اختصاص بدهند. انواع بیمه اتومبیل عبارت اند از: بیمه معمولی، بیمه کامل، بیمه بدنه خودرو، بیمه شخص ثالث، بیمه سرقت، بیمه سرقت لوازم خودرو و بیمه نامه بین المللی CDW.

تمامی انواع بیمه هایی که نام بردیم، مختص به حوادث خاصی است و انواع خسارت های مختص به همان نوع بیمه را پوشش می دهد.

بیمه معمولی که شامل بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث می گردد، برای تمام خودروهای اجاره ای، امری ضروری و واجب است. یعنی اگر خودرویی را اجاره نمودید و روی برگه اجاره این خودرو، واژه بیمه عادی درج شده بود و شما آن را امضا نمودید، این نوع بیمه را به صورت خودکار قبول کرده اید. بیمه کامل، همان گونه که از نامش هم آشکار است، شامل تمامی موارد بیمه می گردد و انواع خسارت وارده بر خودرو را، پوشش می دهد. از مهم ترین مزیت های این بیمه، جبران بخش قابل توجهی از خسارت وارده بر ماشین مذکور است.

سخن پایانی

تمامی خودروهایی که از شرکت های مربوطه، اجاره می گردد، باید بیمه شده باشند تا در صورت لزوم و ایجاد خسارت، بیمه بخشی از این خسارت را پرداخت کند و شخص اجاره کننده خودرو، به دردسر دچار نگردد.

ماشین دربستی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا