نکاتی در مورد استفاده از تاکسی

نکاتی در مورد استفاده از تاکسی

در این مطلب از  تاکسی روز سعی داریم شما را با نکاتی در مورد استفاده از تاکسی آشنا کنیم. معمولا همه ما برای رفت و آمد در مسیر های کوتاه و حتی مسیر های  طولانی  از وسیله های نقلیه عمومی استفاده می کنیم. از این وسیله های نقلیه می توانیم به اتوبوس ها، مینی بوس ها، انواع تاکسی ها و غیره اشاره کنیم. تقریبا همه ما میدانیم که وسیله های نقلیه عمومی معمولا در دسته خودرو های کرایه ای قرار دارند  و کرایه آن ها برحسب نوع خودرو و مسافت محاسبه می شود. ما در این مطلب قصد داریم، نکاتی در مورد استفاده از تاکسی را به شما بگوییم. اما با توجه به اینکه در مطالب قبلی در مورد تعریف دقیق تاکسی و انواع آن بحث کردیم،  در این مطلب تاکسی و انواع آن را به صورت کوتاه بازگو می کنیم.

تاکسی چیست

تاکسی دربستی معمولا یک سری خودروها با رنگ های متمایز به ویژه زرد هستند، که با توجه به مجوزی که از سمت سازمان تاکسیرانی گرفته اند در مسیر و خط مشخصی مسافران را ترابری می کنند. دستمزد تاکسی داران با توجه به مسافت پیموده شده و نوع خودرو در یک چهار چوب کرایه ای مشخص شده، از سمت سازمان تاکسیرانی است. همچنین تاکسی ها دارای انواع مختلفی هستند، که  باعث تغییر کوچکی درکاربرد آن ها می شود. اما قبل از اینکه نکاتی در مورد استفاده از تاکسی بگویم لازم است، شما انواع تاکسی و کاربرد آن ها را به طور دقیق بدانید.

انواع تاکسی و کاربرد آن ها

البته که وظیفه  و هدف اصلی همه تاکسی ها، ترابری مسافران از مبدا  به مقصدی مشخص است. اما گاهی کاربرد، نحوه رزرو  و حتی مقدار کرایه، انواع تاکسی ها باهم متفاوت هست.

  • تاکسی های عمومی:

این تاکسی ها معمولا زرد رنگ هستند و کرایه آن ها  به صورت نقدی پرداخت می شود. رزرو تاکسی معمولا به صورت حضوری است، شما  تاکسی عمومی را معمولا در سطح شهر به ویژه خیابان های اصلی می توانید پیدا کنید.  البته  بهتر است بگوییم،  رانندگان تاکسی های عمومی معمولا مسافران را پیدا می کنند. نکاتی در مورد استفاده از تاکسی عمومی وجود دارد، که در تیتر بعدی توضیح خواهیم داد.

برای رزرو سواری دربستی با تاکسی روز در ارتباط باشید

  • تاکسی های خصوصی:

نام های دیگر تاکسی های خصوصی،  آژانس یا تاکسی تلفنی هست. این نوع تاکسی ها مربوط به یک منطقه و محله خاص هستند و این روز ها در همه محله ها توسط یک مدیر در حال خدمات رسانی هستند. این نوع از تاکسی ها به صورت تلفنی و با تماس با مدیریت آژانس قابل رزرو هستند. همچنین کرایه آژانس ها معمولا به صورت نقدی پرداخت می شوند. آژانس بانوان هم در همین دسته قرار می گیرند، با این تفاوت که فقط ویژه بانوان می باشند و رانند نیز خانم هست.

  • تاکسی های ویژه:

این نوع تاکسی ها در محل های ویژه مثل فرودگاه،  ترمینال و غیره پیدا می شوند. برای رزرو آن ها باید به دفاتر مخصوص تاکسی ویژه در آن محل مراجعه کنید. پرداخت کرایه تاکسی های ویژه به صورت نقدی و حضوری به راننده پرداخت می شود. نکاتی در مورد استفاده از تاکسی ویژه وجود دارد، که در ادامه مطلب به صورت کامل بیان می کنیم.

  • تاکسی اینترنتی

این نوع تاکسی ها رنگ مشخصی ندارند و رزرو آن ها به صورت اینترنتی و آنلاین با درخواست به مرکز اصلی این تاکسی ها انجام می گیرد، معمولا تاکسی های اینترنتی در کوتاه ترین زمان در اختیار فرد قرار می گیرند. کرایه تاکسی اینترنتی هم به صورت آنلاین و هم به صورت نقدی قابل پرداخت هست.

برای رزرو ون دربستی به تاکسی روز مراجعه کنید

 نکاتی در مورد استفاده از تاکسی ها

همانطور که پیش تر گفتیم تاکسی ها معمولا یا به صورت درون شهری و با مسافت کوتاه و یا به صورت بین شهری با مسافت بالا به مسافران خدمات رسانی می کنند.

نکاتی که برای استفاده از تاکسی باید صورت گیرد، به دو دسته عمومی و ویژه تبدیل می شود.

نکات عمومی :

نکاتی در مورد استفاده از تاکسی ها هست، که مربوط به هر نوع تاکسی و سفری می باشد و مسافران باید این نکات را رعایت کنند:

  • اگر مبتلا ب بیماری ها واگیر دار هستید تا حد ممکن از وسیله های نقلیه عمومی استفاده نکنید. در صورت نیاز این موضوع را با رانند در میان بگذارید، تا موارد بهداشتی را رعایت کرده و از سوار کردن سرنشین دیگر خودداری کند.
  • مبدا و مقصد را به صورت درست و کامل در اختیار راننده بگذارید
  • مبلغ کرایه را به صورت کامل همراه خود داشته باشید.
  • راننده را منتظر نگذارید.

نکات ویژه :

این نکات مخصوص تاکسی های بین شهری با مسافت بالا می باشند.

نکاتی درمورد استفاده از تاکسی های بین شهری:

  • قبل از هماهنگی، از سلامت خودرو اطمینان حاصل فرمایید.
  • از صبوری و حرفه ای بودن راننده اطمینان حاصل فرمایید.
  • سعی کنید مسافرت‌را در طول روز انجام دهید.
  • جنگ اول بهتر، از جنگ اخر هست، مبلغ کرایه را در ابتدا سفر مشخص کنید.

سخن پایانی

همان طور که می دانید تاکسی داری، یکی از مشاغل کم درآمد جامعه محسوب می شود. از شما مسافران و شهروندان محترم خواهشمندیم، با رعایت نکات گفته شده به رانندگان یاری برسانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پیمایش به بالا